فرش مدرن | خرید فرش مدرن | قیمت فرش مدرن | خرید آنلاین فرش

خرید فرش مدرن ایرانی ، ترک ، بلژیکی ، فرش مدرن کاشان در فروشگاه فرش آنلاین + انتخاب فرش بر اساس رنگ بندی و سایز در سایت تحویل رایگان درب منزل

فرش مدرن | خرید فرش مدرن | قیمت فرش مدرن | خرید آنلاین فرش

خرید فرش مدرن ایرانی ، ترک ، بلژیکی ، فرش مدرن کاشان در فروشگاه فرش آنلاین + انتخاب فرش بر اساس رنگ بندی و سایز در سایت تحویل رایگان درب منزل

  • ۰
  • ۰

تا به حال به این اندیشیده اید که گبه چیست و در دنیای فرش از چه جایگاهی برخوردار است؟ بهترین پاسخی که در برابر این سؤال می توان داد این است که گبه در اصل قالی است که پرزهای بلندی داشته و از دیرباز توسط زنان ایرانی بافته می شده است. هر تار قالی حدود ۱ تا ۳ سانتی متر ارتفاع داشته و در بافت آن گره های درشتی زده می شود. در گذشته های نه چندان دور گبه توسط عشایر و در اندازه های کوچک برای استفاده روزمره بافته می شد اما امروزه در دنیای فرش جایگاه خوبی پیدا کرده و افراد بسیاری علاقه مند به استفاده از گبه در دکوراسیون منازل خود هستند.

در گبه های دستبافت بافنده از محیط پیرامون خود الهام گرفته و طرح و نقشه را بر روی تار و پود می بافت اما امروزه نقشه ها اکثراً کامپیوتری شده و گبه های فانتزی وارد بازار فرش شده اند. تولیدکنندگان فرش های فانتزی سعی کرده اند همچون گذشته از طرح و نقشه هایی همچون شیر و گل گبه، طرح های خشتی، طرح های هندسی، طرح چهار فصل و غیره در بافت گبه های فانتزی استفاده کنند تا حالت سنتی آن حفظ شود.


برخی از گبه های فانتزی امروزی به تبعیت از گذشته طرح های ایلیاتی را پیش چشم افراد به نمایش می گذارد. استفاده از این طرح ها در بافت گبه های فانتزی تاریخچه این فرش ها را نیز حکایت می کند. هر کدام از رنگ هایی که در بافت گبه استفاده می شود بیانگر روحیات مردمی است که از دیرباز این دسته از فرش ها را می بافته اند. در حال حاضر نیز تولیدکنندگان فرش های فانتزی سعی کرده اند این رنگ ها را در تولید گبه های فانتزی حفظ کنند تا اصالت این فرش نیز حفظ شود.


ویژگی های فرش گبه

یکی از مهمترین مواردی که در کارایی و دوام فرش های ماشینی تأثیر مستقیم دارد شانه و تراکم بافتی فرش است. فرش ماشینی هرچه تراکم بالاتری داشته باشد به همان اندازه نیز طرح و نقشه آن بهتر دیده شده و طول عمر بیشتری نیز خواهد داشت. گبه به عنوان یکی از انواع متمایز فرش فانتزی شناخته می شود که دارای بافت متفاوتی بوده و اغلب مدل های آن با تراکم ۱۰۰۰ ارائه می شود. در گبه های فانتزی گره ها شل بافته می شود و فرش از لطافت و نرمی بالایی برخوردار است.

سایز گبه

فرش فانتزی گبه در اندازه های ۶ متری، ۲.۲۵*۱.۵ متری و ۱.۵*۱ متری بافته می شود. این دسته از فرش های فانتزی علاوه بر ایجاد نمایی زیبا در خانه عمر طولانی تری نیز دارند و از لحاظ قیمتی نیز بسیار مناسب هستند. اغلب طرفداران فرش های فانتزی از گبه در اتاق خواب و آشپزخانه استفاده می کنند و آن را گزینه ای مناسب برای محل های پرتردد می دانند. چرا که قیمت پائین آن امکان تعویض ساده و آسان را فراهم کرده است.


استفاده از گبه فانتزی در دکوراسیون

زمانی که نام گبه به میان می آید اکثر افراد در ذهن خود مدل های سنتی و دستبافت آن را به خاطر می آورند این درحالی است که امروزه در بین فرش های فانتزی طرح های متنوعی از فرش گبه تولید شده و هر شخصی با هر سلیقه ای می تواند از میان مدل های متنوع بهترین گزینه را انتخاب نماید.


طرح گبه فانتزی

در بافت فرش گبه فانتزی طرح های سنتی و مدرن با یکدیگر تلفیق شده و طرحی جدید ایجاد شده که فرش گبه را از سادگی گذشته خارج نموده است. ضخامت فرش گبه کمی بیشتر از دیگر فرش های فانتزی بوده و به دلیل نرمی و لطافتی که دارد برای استفاده در اتاق خواب به عنوان یک گزینه مناسب شناخته می شود.

قیمت مناسب فرش گبه

یکی از مواردی که اغلب افراد را از خریدن و تعویض فرش های قدیمی منصرف می کند قیمت بالای فرش است. گبه جزو آن دسته از فرش های فانتزی است که قیمت پائینی داشته و در کنار تنوع طرح و نقشه می تواند انتخابی مناسب برای استفاده در منزل شناخته شود.

اصول نگهداری از گبه فانتزی

فرش گبه نیز به مانند دیگر فرش های ماشینی و فانتزی نیازمند رعایت مواردی است که در حفظ سلامت و ماندگاری آن تأثیرگذار خواهد بود. حشراتی همچون موریانه و موش از جمله مواردی هستند که می توانند موجب از بین رفتن گبه شوند بنابراین باید نسبت به تمیزی گبه توجه کافی داشت. چنانچه قصد دارید مدت زمان طولانی از فرش گبه خود استفاده نکنید بهتر است سرتاسر آن را با حشره کش آغشته کرده و یا از قرص نفتالین درخصوص آن استفاده کنید.

از دیگر مواردی که درخصوص نگهداری از گبه فانتزی باید درنظر داشت قرار دادن گبه در محیطی با نور کافی است. باید توجه داشت که قرار دادن فرش گبه در محل نمناک و مرطوب می تواند به مرور باعث از بین رفتن آن شود. از سوی دیگر نور مستقیم آفتاب نیز در از بین بردن تار و پود فرش نقش دارد بنابراین باید نسبت به نور محلی که فرش گبه در آنجا پهن می شود توجه کافی داشت.
 

 

  • ۹۹/۰۸/۰۳
  • مهدی